Samarbeidspartnere:
Støttet av:
MER INFORMASJON OM KODE!
Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap presenterer et nytt initiativ for barn og unge 8 - 16 år i Lofoten og Vesterålen.
I samarbeid med skoler i Vesterålen og Lofoten, Melbu Systems, Nordnorsk Kunstnersenter, Kidsa Koder, prosjektansvarlig lektor Olav Andreas Marschall, kunstnere og unge kreative kodere, skal vi i 2016 holde workshops for barn og unge mellom 8 -16 år der vi ruller ut tanken om å kunne aktivt vœre en del av det å kode - eller det vi kaller programmering.
KODE! skal åpne opp kunnskap om samfunnet vårt, som for en stor del er bygget med kode og algoritme. KODE! skal med et kreativt, kunstnerisk og utforskende perspektiv invitere til deltakelse og forståelse om hvordan barn og unge selv kan bli medskapere - ikke bare brukere.
Teknologi en viktig del av barn og unge sin hverdag. Vi er som oftest brukere av denne teknologien. Med en forståelse av hvordan ting er bygget opp rundt oss og hva vi er en del av, kan vi bli kritiske og kreative skapere av det som også åpner opp enorme potensiale for vår samtid og vårt samfunn i Vesterålen og Lofoten.
Skolens læreplaner i Norge inneholder denne type digital kompetanse i for liten grad. Det blir lettere å forstå byggestener i samfunnet vårt om vi har kjennskap til algoritmisk tenkning og praksis.
Fleksibel teknologi baserer seg på slike algoritmer, eller «oppskrifter». For å «snakke» med en maskin, gir vi maskinen beskjed om hva vi ønsker at den skal gjøre for oss. Vi benytter oss av logiske og algoritmiske begrep og må derfor kjenne til et teknisk-digitalt språk. Et språk som benyttes av kodere/dataprogrammerere og «hackere». De som vokser opp i dag må i stadig større grad kunne kommunisere med maskiner og benytte seg aktivt av teknologi.
I USA har Massachusetts Institute of Technology utviklet et helt univers av redskaper som skal gjøre barn og ungdom i stand til å programmere. Dette programmeringsspråket - Scratch - består ikke av kryptiske linjer med kode, men er satt sammen av grafiske objekter som sender beskjeder til hverandre. En åtteåring kan uten store problemer lære seg å lage små animasjoner eller pc-spill ved hjelp av denne praktisk-orienterte plattformen for koding. Gjennom kontinuerlig prøving og feiling blir barn og unge raskt kjent med denne intuitive måten å programmere bilder og lyd på en datamaskin.
KODE! skal gjennom workshops introdusere læringsspill-plattformen Scratch med enkle eksempler og kreative løsninger som skal bygge barn og unges engasjement for det å vœre skapere - i Vesterålen og Lofoten. Resultat fra disse workshoppene skal presenteres gjennom en egen platform ved Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap.
KODE!s prosjektleder lektor Olav Andreas Marschall har undervist i matematikk ved Hadsel vgs siden 2010. Han har også undervist i praktisk matematikk med Scratch i flere år for elever og lœrere. Han er utdannet med informatikk som hovedfag og en Cand.mag fra musikkhøyskolen i Oslo, og er forfatter av boken Mattetriks: Matematikkbok med 30 visuelle teknikker eller “triks”. 2014, (ISBN 978-82-999588-0-6).
I samarbeid med skoler i Vesterålen og Lofoten, Melbu Systems, Nordnorsk Kunstnersenter, Kidsa Koder, prosjektansvarlig lektor Olav Andreas Marschall, kunstnere og unge kreative kodere, skal vi i 2016 holde workshops for barn og unge mellom 8 -16 år der vi ruller ut tanken om å kunne aktivt vœre en del av det å kode - eller det vi kaller programmering.
KODE! skal åpne opp kunnskap om samfunnet vårt, som for en stor del er bygget med kode og algoritme. KODE! skal med et kreativt, kunstnerisk og utforskende perspektiv invitere til deltakelse og forståelse om hvordan barn og unge selv kan bli medskapere - ikke bare brukere.
Teknologi en viktig del av barn og unge sin hverdag. Vi er som oftest brukere av denne teknologien. Med en forståelse av hvordan ting er bygget opp rundt oss og hva vi er en del av, kan vi bli kritiske og kreative skapere av det som også åpner opp enorme potensiale for vår samtid og vårt samfunn i Vesterålen og Lofoten.
Skolens læreplaner i Norge inneholder denne type digital kompetanse i for liten grad. Det blir lettere å forstå byggestener i samfunnet vårt om vi har kjennskap til algoritmisk tenkning og praksis.
Fleksibel teknologi baserer seg på slike algoritmer, eller «oppskrifter». For å «snakke» med en maskin, gir vi maskinen beskjed om hva vi ønsker at den skal gjøre for oss. Vi benytter oss av logiske og algoritmiske begrep og må derfor kjenne til et teknisk-digitalt språk. Et språk som benyttes av kodere/dataprogrammerere og «hackere». De som vokser opp i dag må i stadig større grad kunne kommunisere med maskiner og benytte seg aktivt av teknologi.
I USA har Massachusetts Institute of Technology utviklet et helt univers av redskaper som skal gjøre barn og ungdom i stand til å programmere. Dette programmeringsspråket - Scratch - består ikke av kryptiske linjer med kode, men er satt sammen av grafiske objekter som sender beskjeder til hverandre. En åtteåring kan uten store problemer lære seg å lage små animasjoner eller pc-spill ved hjelp av denne praktisk-orienterte plattformen for koding. Gjennom kontinuerlig prøving og feiling blir barn og unge raskt kjent med denne intuitive måten å programmere bilder og lyd på en datamaskin.
KODE! skal gjennom workshops introdusere læringsspill-plattformen Scratch med enkle eksempler og kreative løsninger som skal bygge barn og unges engasjement for det å vœre skapere - i Vesterålen og Lofoten. Resultat fra disse workshoppene skal presenteres gjennom en egen platform ved Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap.
KODE!s prosjektleder lektor Olav Andreas Marschall har undervist i matematikk ved Hadsel vgs siden 2010. Han har også undervist i praktisk matematikk med Scratch i flere år for elever og lœrere. Han er utdannet med informatikk som hovedfag og en Cand.mag fra musikkhøyskolen i Oslo, og er forfatter av boken Mattetriks: Matematikkbok med 30 visuelle teknikker eller “triks”. 2014, (ISBN 978-82-999588-0-6).