EN HYLLEST TIL ET NORDNORSK MUSIKKEVENTYR
JÖRG-WOLFGANG JAHN 40 ÅR PÅ MELBU
I 2020 er det 40 år siden Jörg-Wolfgang Jahn holdt det første seminaret for strykerne i Lofoten og Vesterålen Orkesterforening - LVO. I mars 1980 spilte den tyske Bartholdy-kvartetten i Melbo hovedgård hvor Café-ensemblet med leder Lars Iversen var arrangør. Da Wolfgang fikk høre om at det fantes et symfoniorkester i regionen tilbød han seg å komme tilbake å holde et seminar gratis, noe som skjedde allerede høsten 1980. Jahn-seminarene ble en fast institusjon de neste 20 årene.
Besøket ble også starten på filosofiseminarene, eller Apel-seminarene (fra 1984), på Melbu. Den kjente tyske filosofen Karl-Otto Apel var nemlig gift med Wolfgangs søster Judith. Gjennom bl.a. erfaringene med disse musikk- og filosofiseminarene kom Lars Iversen og Wolfgang opp med ideen om å etablere Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap, som ble en realitet fra 1988.
Gjennom årene har Wolfgang også gjennomført en rekke internasjonale seminarer på Melbu i egen regi, og med verdenskjente navn som cellisten Anner Bylsma fra Nederland, klarinettisten Michel Arrignon fra Frankrike, trekkspillerenen Hugo Noth og tyske Fauré-kvartetten. Ut over det har han også vært kunstnerisk leder for MiN-ensemblet i Nordland (1990-1995) og ledet Barents Ungdomsorkester med kurs og konserter (også på Melbu) i årene 1995 til 2003.
Gjennom årene har Wolfgang også gjennomført en rekke internasjonale seminarer på Melbu i egen regi, og med verdenskjente navn som cellisten Anner Bylsma fra Nederland, klarinettisten Michel Arrignon fra Frankrike, trekkspillerenen Hugo Noth og tyske Fauré-kvartetten. Ut over det har han også vært kunstnerisk leder for MiN-ensemblet i Nordland (1990-1995) og ledet Barents Ungdomsorkester med kurs og konserter (også på Melbu) i årene 1995 til 2003.
LA MUSIKKEN SVINGE
I 1984 laget Eva Charlotte Nilsen en dokumentar for NRK med tittel «La musikken svinge» som handlet om Jahn-seminarene og LVO. Vi har kjøpt rettighetene til å vise et lite klipp fra denne produksjonen som vi legger ut her.
Eva Charlotte Nilsen får frem filosofien bak undervisningen til Wolfgang i NRK-dokumentaren: Hemmeligheten er å føle bevegelsene og rytmen sammen. Å starte på likt. Stol på deg selv, så stoler alle på hverandre og da først blir musikken levende.
- Du skal ikke tvinge frem toner fra instrumentet, tonene skal springe ut av naturlige kroppsbevegelser, av pulsen i hjerteslagene, av rytmen i åndedrettet, sier Wolfgang Jahn.
- Du skal ikke tvinge frem toner fra instrumentet, tonene skal springe ut av naturlige kroppsbevegelser, av pulsen i hjerteslagene, av rytmen i åndedrettet, sier Wolfgang Jahn.
Et kammerorkester er som en superorganisme og musikerne må lære å spille sammen uten dirigent. Det er pendelen inni hver enkelt av oss som dirigerer samspillet.
Sosialt fellesskap og trygghet på hverandre er nødvendig for å lykkes, noe man gjorde med Jahn-seminarene. Deltakerne spilte fotball på stranden og konsert på mange tenkelige og utenkelige steder. De profesjonelle kreftene som var med, bidro til at musikk i verdensklasse ble tatt ut av de store formelle konsertsalene- noe som gjorde at at folk som ikke hadde hatt tilgang, fikk anledning til å bli kjent med denne musikken. Å lytte er en like viktig del av musikkopplevelsen som å spille.
Wolfgang har lagt ned et fantastisk arbeid, en enorm innsats og stor spilleglede, gjennom 40 år. Hans innsats har hatt stor betydning for vår region. Wolfgang satte dype spor i både gamle og unge musikere, og ikke minst publikum.
Han spiller fortsatt en viktig rolle for Nordland Akademi.
Han spiller fortsatt en viktig rolle for Nordland Akademi.
Musikerparet Petra og Wolfgang, med barna Veronika og Charlotte - som alle ble en del av det nordnorske musikkeventyret.