I forbindelse med Solmøte 2022 arrangerte Nordland Akademi foredrag i Hadsel kirke, i samarbeid med Kulturminneparken på Hadsel. Tema for kvelden var stjernekraft, og foredragsholder var fysikkprofessor Odd Erik Garcia. Han er leder ved The Aurora Centre for Non-linear Dynamics and Complex Systems Modelling (DYNAMO) ved UiT Norges arktiske universitet. Publikum fikk oversikt over den spennende og utfordrende forskningen på fusjonsenergi.
- Sola vår og alle andre stjerner i universet får sin energi ved å fusjonere hydrogen til helium, og akkurat nå pågår et storstilt internasjonalt forskningsprosjekt for å utnytte slike kjernereaksjoner til miljøvennlig produksjon av elektrisk energi – i så store mengder at den vil komme menneskeheten til gode i flere årtusener framover, sa Garcia.
- Sola vår og alle andre stjerner i universet får sin energi ved å fusjonere hydrogen til helium, og akkurat nå pågår et storstilt internasjonalt forskningsprosjekt for å utnytte slike kjernereaksjoner til miljøvennlig produksjon av elektrisk energi – i så store mengder at den vil komme menneskeheten til gode i flere årtusener framover, sa Garcia.
Fotokunstnerne Sunniva Sundby og Lars Erlend Tubaas Øymo var på sin gjenvisitt i Andøy i februar, samtidig som vinterfesten Nordlyst, for å ferdigstille sin kreative prosess i form av portretter av Andøyværinger. Bilder fra prosessen ble formidlet på Hisnakul lørdag 26. og søndag 27. februar under vinterfesten.
- Vi ønsker å undersøke hvordan menneskene på øya forholder seg til det grunnleggende i naturen som gir liv, kontra det vitenskapelige som stadig utvider grensene for vår eksistens, sa kunstnerne selv.
Den ferdige bildeserien skal printes på store aluminiumsplater og være tilgjengelig for folk som passerer området rundt Andøya Space på tur mot enten Bleik eller Andenes.
- Vi ønsker å undersøke hvordan menneskene på øya forholder seg til det grunnleggende i naturen som gir liv, kontra det vitenskapelige som stadig utvider grensene for vår eksistens, sa kunstnerne selv.
Den ferdige bildeserien skal printes på store aluminiumsplater og være tilgjengelig for folk som passerer området rundt Andøya Space på tur mot enten Bleik eller Andenes.
Det var god stemning da elleve interesserte deltakere møttes for å lære samisk tradisjonshåndverk på Melbu skole. De monterte hver sin grindvev og lærte å veve komagbånd med veiledning av Tone Elvebakk. Mønster, farger og teknikk hadde utgangspunkt i kofta som tilhører nordre Nordland og Sør-Troms.Tone Elvebakk er duodjeveileder ved Duodjeinstituhtta Nordland. Hun er født og oppvokst i den samiske bygda Duorga/Snubba i Evenes kommune, og er ansatt som duodjekonsulent ved Duodjeinstituhtta, med hele Nordland som sitt nedslagsfelt.
SAMISK GÀKTI/KOFTE I NORDRE NORDLAND OG SØR-TROMS FOREDRAG MED TONE ELVEBAKK MELBU SKOLE LØRDAG 2. APRIL |
Da Tone Elvebakk holdt foredrag om den samiske kofta/gáktien i vår region, kom 24 personer for å høre på. Gáktien med tilbehør har identitetsmarkører som forteller hvor den hører hjemme. For et trent øye, kan den til og med avsløre hvilken bygd eller familie den tilhører. Gáktien er et levende plagg der samtiden med moter, tilgang på materialer og inspirasjon gjerne skinner gjennom. Men allikevel viskes ikke den geografiske tilhørigheten bort.
- Hva kjennetegner da vår gákti? Hvilket område tilhører den? Kan folk i Lofoten og Vesterålen bruke den? Finnes det en egen sjøsamisk gákti som heller kunne vært brukt her? spurte Tone Elvebakk i sitt foredrag, der hun blant annet brukte malerier som referanser for å gi et bilde av hvordan et slikt plagg kunne ha sett ut. |
DUVVENE
KONSERT MELBU SAMFUNNSHUS ONSDAG 6. APRIL Medvirkende: Ingá-Máret Gaup-Juuso (vokal), Niko Valkepää (vokal), Håvard Lund (bassklarinett), Edvard Sundquist (gitar), Mathias Agdestein Steffensen (bass) og Håvard Kværne Hansen (trommer) |
Nordland Akademi og Melbo Hovedgård/Museum Nord inviterte til konserten Duvvene i Melbu samfunnshus, i samarbeid med Scene Nord. Poet Rawdna Carita Eira og komponist Håvard Lund stod bak Duvvene - ti sanger på sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk, som tar oss med til øyene i Nordland. Den en gang så sterke og verdifulle sjøsamiske kulturen er nå nesten usynlig her. Det samme er øyboernes historie i nord. Duvvene inviterte publikum med på en musikalsk reise ved kanten av storhavet - gjennom brottsjøer og over speilblanke sund - en hyllest til alle dem som gikk der før oss, og til de som kommer etter oss |
Nordland Akademi startet foredragsserien “UT og HEIM” i mai 2022. Her inviterer vi akademikere som har, eller har hatt, base i Vesterålen til å holde foredrag. Første gang var temaet havrelatert, og forelesere var Anna Rongved og Stig Falk-Petersen. Foredraget var godt besøkt, hagestua i Melbo Hovedgård var full.
Stig Falk-Petersen har sine røtter i Vesterålen og Lofoten. I oppveksten bodde han i Bodø, Sigerfjorden og Svolvær. Falk-Petersen er seniorforsker ved Akvaplan-Niva, som han også har vært med på å grunnlegge. Han forsker på polare marine økosystem og holdt foredraget “Virvelmysteriet: Hvorfor er Vesterålen og Lofoten et av de rikeste havområdene i verden?”
Anna Rongved er fra Melbu i Vesterålen. I dag er er hun bosatt i Bergen, og jobber som innkjøpssjef for mikroråvarer for laksefôrprodusenten Cargill for Norge og Skottland. Anna har bachelor og master i marinbiologi og akvakultur fra NTNU, og har jobbet med fiskefor siden 2016. Hun holdt foredraget “Myter og sannheter om laksen”, der omdømme og myter rundt norsk laks ble satt i fokus - sett fra et ernæringsperspektiv.
Stig Falk-Petersen har sine røtter i Vesterålen og Lofoten. I oppveksten bodde han i Bodø, Sigerfjorden og Svolvær. Falk-Petersen er seniorforsker ved Akvaplan-Niva, som han også har vært med på å grunnlegge. Han forsker på polare marine økosystem og holdt foredraget “Virvelmysteriet: Hvorfor er Vesterålen og Lofoten et av de rikeste havområdene i verden?”
Anna Rongved er fra Melbu i Vesterålen. I dag er er hun bosatt i Bergen, og jobber som innkjøpssjef for mikroråvarer for laksefôrprodusenten Cargill for Norge og Skottland. Anna har bachelor og master i marinbiologi og akvakultur fra NTNU, og har jobbet med fiskefor siden 2016. Hun holdt foredraget “Myter og sannheter om laksen”, der omdømme og myter rundt norsk laks ble satt i fokus - sett fra et ernæringsperspektiv.
Komponisten og jazzmusikeren Ståle Storløkken spilte åpningskonsert i Konserttanken på Neptun Sildoljefabrikk fredag 1. juli. Han hadde forberedt seg godt, og ble imponert over rommet og akustikkens muligheter. Med seg på laget hadde han tekniker David Solheim. Konserten ble en 40 minutter lang fri improvisasjon - til stor glede for både publikum og artisten selv!
- Ingenting kan måle seg med dette! sa Storløkken om konsertlokalet etterpå.
- Ingenting kan måle seg med dette! sa Storløkken om konsertlokalet etterpå.
SOMMERSTRYK
STRYKEKURS FOR UNGE MELBU SKOLE FREDAG 1. - LØRDAG 2. JULI |
Også i år var det Sommerstryk, et strykekurs for barn og unge. Her var W.A.M. Trio instruktører, og deltakerne på kurset fikk topp instruksjon. Ikke minst var det flott å oppleve de unge strykerne i samspill med de kjente, etablerte musikerne på Kammerkonsert i Arbeideren. Dette er en del av akademiet sin ryggrad: Den kreative kraften som finnes i møtet mellom profesjonelle og amatører.
|
W.A.M. Trio spilte på årets Kammerkonsert i Arbeideren. Med seg hadde de unge lokale strykere. Trioen består av Atle Sponberg, fiolin, Martin Stegner, bratsj og Øyvind Gimse, cello.
Atle Sponberg er en klassisk fiolinist fra Gjøvik, kjent for sitt lidenskaplige forhold til argentinsk tango. Han har et langt arbeidsliv bak seg, som aktiv solist, kammermusiker og orkesterleder. Sponberg er fiolinprofessor ved Universitetet i Tromsø. I 2022 fikk han Spellemannsprisen for beste klassiske album.
Martin Stegner henter inspirasjon fra andre steder enn den klassiske musikken. Han er fast ansatt i Berlinfilharmonien. Martin er opptatt av jazz, og startet The Berlin Philharmonic Jazz Group og ensemblet Bolero Berlin som spiller sør-amerikansk musikk. Stegner har oppsøkt sigøynermiljøer for å lære seg deres måte å musisere på.
Øyvind Gimse har spilt i Det Norske Kammerorkester, og vært solocellist i Trondheim Symfoniorkester. Han jobber som 1. amanuensis ved NTNU institutt for musikk, og er kunstnerisk leder for Vinterfestspillene i Bergstaden.
Med et vidtfavnende repertoar som spenner fra Bach, Gershwin, Piazzolla til norsk og nordisk folkemusikk, underholdt W.A.M. Trio stort med sin spennende tilnærming til klassisk musikk!
Atle Sponberg er en klassisk fiolinist fra Gjøvik, kjent for sitt lidenskaplige forhold til argentinsk tango. Han har et langt arbeidsliv bak seg, som aktiv solist, kammermusiker og orkesterleder. Sponberg er fiolinprofessor ved Universitetet i Tromsø. I 2022 fikk han Spellemannsprisen for beste klassiske album.
Martin Stegner henter inspirasjon fra andre steder enn den klassiske musikken. Han er fast ansatt i Berlinfilharmonien. Martin er opptatt av jazz, og startet The Berlin Philharmonic Jazz Group og ensemblet Bolero Berlin som spiller sør-amerikansk musikk. Stegner har oppsøkt sigøynermiljøer for å lære seg deres måte å musisere på.
Øyvind Gimse har spilt i Det Norske Kammerorkester, og vært solocellist i Trondheim Symfoniorkester. Han jobber som 1. amanuensis ved NTNU institutt for musikk, og er kunstnerisk leder for Vinterfestspillene i Bergstaden.
Med et vidtfavnende repertoar som spenner fra Bach, Gershwin, Piazzolla til norsk og nordisk folkemusikk, underholdt W.A.M. Trio stort med sin spennende tilnærming til klassisk musikk!
ÅPENT AKADEMI MELBU SAMFUNNSHUS SØNDAG 3. JULI Søndag 3. juli var det Åpent Akademi. I år ble det arrangert et populærvitenskapelig foredrag ved professor Nils Chr. Stenseth: Genetikkens far i et vitenskapelig, miljømessig og kulturelt perspektiv. Foredraget handlet om Georg Johann Mendel (1822-1884), en munk og vitenskapsmann fra et område som i dag er en del av Tsjekkia. Mendel blir kalt for genetikkens far.
Åpent Akademi er en foredragsserie under Sommer-Melbu med medlemmer i Rådet i Nordland Akademi. |
Melbukonferansen hadde gode forelesere på programmet, med temaet Kan vi lære av historien. De samfunnsaktuelle foredragene berørte både krig i Europa og pandemi. Selv om tema for konferansen var satt allerede i 2021, ble det bare mer og mer aktuelt i løpet av året.
Baard Herman Borge (UiT) åpnet konferansen med det tankevekkende foredraget Hvorfor forutså vi ikke Russlands angrep på Ukraina? Noen refleksjoner om hva Vesten kan lære av forhistorien til 24. februar. I foredraget viste Borge hvordan Norge og andre vestlige land etter Berlinmurens fall i 1989 gjorde en serie feilvurderinger av Russland, og spør hva Vesten nå kan lære av fortidens feiltrinn.
Melbukonferansen ble rammet av flystreik, men programmet ble likevel pakket fullt av gode innlegg, både fysisk og digitalt. Hans-Wilhelm Steinfeld baserte sitt foredrag på et langt liv i journalistikken og sin siste bok fra 2020: Putin. Hans engasjenerende innlegg Hvem er Putin? ble holdt på på videooverføring.
Ørjan Olsvik, professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT, holdt foredraget COVID-19, hva har vi lært og hva har vi ikke lært? Olsvik holdt et opplysende innlegg om ulike pandemier gjennom tidene og håndteringen av disse. Konferansen ble avsluttet av den kjente professorpolitikeren Gudmund Hernes, som holdt publikum i ånde helt til siste minutt om viktigheten av historie for vår forståelse av både samtid, fortid og fremtid.
Baard Herman Borge (UiT) åpnet konferansen med det tankevekkende foredraget Hvorfor forutså vi ikke Russlands angrep på Ukraina? Noen refleksjoner om hva Vesten kan lære av forhistorien til 24. februar. I foredraget viste Borge hvordan Norge og andre vestlige land etter Berlinmurens fall i 1989 gjorde en serie feilvurderinger av Russland, og spør hva Vesten nå kan lære av fortidens feiltrinn.
Melbukonferansen ble rammet av flystreik, men programmet ble likevel pakket fullt av gode innlegg, både fysisk og digitalt. Hans-Wilhelm Steinfeld baserte sitt foredrag på et langt liv i journalistikken og sin siste bok fra 2020: Putin. Hans engasjenerende innlegg Hvem er Putin? ble holdt på på videooverføring.
Ørjan Olsvik, professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT, holdt foredraget COVID-19, hva har vi lært og hva har vi ikke lært? Olsvik holdt et opplysende innlegg om ulike pandemier gjennom tidene og håndteringen av disse. Konferansen ble avsluttet av den kjente professorpolitikeren Gudmund Hernes, som holdt publikum i ånde helt til siste minutt om viktigheten av historie for vår forståelse av både samtid, fortid og fremtid.
MESTERKLASSE I SANG
INTERNASJONALT SANGSEMINAR MELBO HOVEDGÅRD 3. - 9. JULI Fem internasjonale operastudenter deltok på In Memory of Kirsten Flagstad International Voice Masterclass. De hadde Melbo Hovedgård som øvingssted hele festivaluka, og fikk dermed synge på samme sted hvor Kirsten Flagstad selv en gang bodde. Øvingene i Melbo Hovedgård var åpen for publikum og museets gjester. Operastudentene opptrådte på sosial sammenkomst i Hovedgården, og satte sitt preg på det øvrige festivalprogrammet. Mesterklassen ble ledet av Turid Karlsen, en vel renommert sangpedagog ved Musikk- og operahøgskolen i Stuttgart. Karlsen, som sist ledet sangseminar på Melbu i 2015, er berømt for sin tolkning av Kirsten Flagstad. Hun vant Kirsten Flagstad prisen i 2004. Turid Karlsen har opptrådt på store operascener og konserthus mange steder i verden, og har samarbeidet med blant andre Placido Domingo og Mariss Jansons. |
Pat Manwaring akkompagnerte. Pianisten, som er bosatt på Melbu, har vært 1. amanuensis ved Universitetet i Tromsø, Institutt for musikk i nærmere tretti år. Hun har spilt sammen med sangere som Anne-Lise Berntsen, Thor Inge Falch, Edith Thallaug - og til og med Olga Marie Mikalsen - for å nevne noen!
De fem studentene som deltok på Mesterklassen var: Anastasia Wanek (Tyskland), Karla Massouh (Tyskland), Leandra Nitzsche (Sveits), Veronika Karlsen (Norge) og Ian Sherwood (USA). Lørdag 9. juli holdt de avslutningskonsert i Arbeideren, og den ble en flott opplevelse for sangere og publikum. Med tanke på at Kirsten Flagstad var kommende svigerdatter i hovedgården for hundre år siden, har Mesterklasse i sang en historisk tilknytning til stedet. Kirsten Flagstad var i sin tid forlovet med Gunnar Frederiksen, sønn av Christian Frederiksen. Hennes kommende svigermor Maren så Kirsten Flagstad sitt store talent, og ga henne økonomisk støtte til å reise til Stockholm for å studere musikk da forlovelsen ble løst. Resten er kjent norsk og internasjonal musikkhistorie. |
Mia Harris: LANDSCAPES (2022) Mia Harris har jobbet sammen med kvinner på Bankplassen Asylmottak om kunstkonseptet
«LANDSCAPES - hjem kjære hjem». Hun har også fått inspirasjon
fra norske og samiske drakt- og
smykketradisjoner. Landscapes var både ei inter-
nasjonal utstilling og et nært bilde av det som betyr mest for oss mennesker.
AiRV HADSEL
KUNSTNEROPPHOLD 30. JUNI - 10. JULI De engelske kunstnerne Andrea Greenwood, Mia Harris og Will Renel avsluttet sitt engasjement i Hadsel med workshops og utstilling under Sommer-Melbu 2022. Greenwood og Harris besøkte Hadsel 2019, senere har alle tre kjørt digitale workshops under pandemien. De har valgt den felles tittelen “Scapes” på sine arbeider, herunder landscapes, skyscapes og seascapes: Land, himmel og hav. Utstillingen ”Scapes” ble satt opp i tankene på Neptun Sildoljefabrikk, og holdt åpen fra onsdag 6. til lørdag 10. juli. Det var godt oppmøte på åpninga og en jevn strøm av besøkende. Fredag 8. juli holdt Andrea Greenwood workshop i festivalteltet på Melbu torg, sammen med Kurator Malin Overholth (Galleri Espolin). Her fikk barn og unge lage skulpturer i tekstil, med livet i havet som inspirasjon. Kunstneroppholdet er en del av Artist in residence Vesteraalen (AiRV), et kunstresidensprogram for kunstnere bosatt i Europa. I Hadsel er temaet kunst og samfunn, knyttet opp til kulturvandringen Elvelangs. |
Publikum fikk en meditativ opplevelse i den største tanken på Neptun. Will Renel sitt prosjekt, med tittelen SKYSCAPES (2022), ble presentert her. En kunstfilm, med bilder og egenprodusert lydkomposisjon ble projisert på et stort lerret. Skyscapes var basert på innsendte fotografier av himmelen over Hadsel gjennom et helt år.
|
Andrea Greenwood: SEASCAPES (2022): Greenwood tok utgangspunkt i skrapeteknikken til kunstneren Kaare Espolin Johnson.
Hun har gjennomført flere digitale workshops med skoler på Melbu, Stokmarknes og i Kabelvåg. Sammen med kunst- og håndverkslærer Anja Andreassen og Kurator Malin Overholth har hun veiledet elever som har laget små papirformer i skrapeteknikk.
SEASCAPES er en skulpturell
lysinstallasjon som består av små opplyste papirformer, sammen utgjør de en organisk helhet som kaster slående skygger og lysmønstre på flaten
under. Verket er inspirert av flo og fjære i sjøvann.
MEMORYSCAPES
UTSTILLING JULI - SEPTEMBER 2022 DET BLÅ ROMMET Nordland Akademi var så heldig å ha egen huskunstner under Sommer-Melbu 2022!
Angela Harding lagde små skisser, basert på tidligere besøk på Melbu, minner, stedets historie og tilstedeværelse på Sommer-Melbu 2022. Hun jobbet med collage og vannfarger. Arbeidene ble presentert på utstillingen “Memoryscapes”. Den åpnet fredag 8. juli i Det Blå Rommet, og var åpen for publikum ut september måned. Angela Harding var også artistkontakt under festivalen. |
Som en del av Reginedagan inviterte Bø kommune og Bø museum til avduking av skulpturer 30. juli på Parkvoll, gjennom vårt felles prosjekt AiR Vesteraalen. De tre kunstnerne på kunstneropphold i Bø var Elena Redaelli, Brynhild Slaatto og Marta Nerhus. Publikum kunne besøke museumsområdet i løpet av festivalen for å se kunstnerne i arbeid. Kunstverkene er laget for å stå ute, og kan sees i Friluftsgalleriet ved Vinjesjøen i Bø.
Martha Nerhus har strikket og sydd sammen et 3,5 meter høyt bilde i farget metalltråd som er montert på seilduk. Prosjektet har fått navnet “Røynsle”. Regine Normann sin sterke historie er inspirasjonkilden til ”Røynsle”. En skildring fra kunstnerens egen familie er også flettet inn. Martha Nerhus sin bestefar besøkte Bø i 1895, som mannskap på galeasen “Steiner”. Ei reiseskildring beskriver hvordan sjøfolkene rodde til land da det ringte inn til gudstjeneste. De fant seg en plass innenfor døra i ei korsbygd kirke med et lite tårn. Martha Nerhus besøkte selv denne kirka over hundre år senere. Brynhild Slaatto står bak et sammensatt kunstverk av flettede tekstiler på vegg, med tittelen “Fletter i stort og smått”. Ideen var å skape et samarbeidsprosjekt der det lokale bidraget og den kunstneriske visjonen skulle føre fram til en felles installasjon. Bø Kystlag ble en naturlig samarbeidspartner, og de beriket prosjektet med sin kunnskap om kystkultur og eldre håndverksteknikker som tau, takling, fletting m.m. Språkkaféen i Bø ble også med. Prosessen resulterte i et lett og kraftfullt kunstverk med sterke farger, forankret i lokale kultur- og håndverkstradisjoner. «Fletter i stort og smått» har undertitlene «Glimt av rosa», «Frodig fortettet» og «Striper i spill». Elena Redaelli sitt prosjekt “Et endeløst eventyr” er et puslespill i tre. De organiske formene er inspirert av livet i havet. Bitene kan settes sammen på mange ulike måter, igjen og igjen. Puslespillet ble fort populært blant barna! Motiver er brent inn med svipenn på treet. Her har Redaelli lagt inn elementer fra historier hun har hørt av lokale fortellere. Hun har også hatt en gruppe personer som jobbet med tegninger som er brukt som base for arbeidet. Redalli beskriver arbeidet slik: “My project is an evolving public artwork based on Regine Normann’s inspiring tradition of storytelling and Bø’s beautiful landscape where the magic power of words is embedded in the stones, the sea, and is carried by the wind.» |
Kunstnerne Anna Borrie (t.h.) og Deana Kolencikova (t.v.) hadde sitt første besøk på Sortland Sortland i mai. Kolencikova returnerte til nok et opphold i september. De bodde i Gerdas hus, Kunstnerhuset på Sortland, under oppholdene.
Deana Kolencikova er fra Slovakia og bor i Frankrike. Hun har reist verden rundt og satt opp lekne og humoristiske installasjoner, gjort performances og interventions. Hennes arbeid utspiller seg i det offentlige rom, i dialog med publikum. Anna Borrie bor i Spania, og kommer opprinnelig fra New Zealand. Samfunnsengasjement og bærekraft viktig i hennes kunstnerskap.
Begge svarte godt til residensens mål og utlysning: en forsterka kunstnerisk tilstedeværelse i byrommet, en invitasjon til kreativitet og utvikling, men også en bevaring av våre kollektive minner og tradisjoner. Kunstnerne så på hvordan Sortland fremstår i dag og hvordan det kan bli i fremtiden, gjennom ”Nåtidsprosjektet”, ”Traffic in Your Heart” og ”The Sunken House”.
Deana Kolencikova er fra Slovakia og bor i Frankrike. Hun har reist verden rundt og satt opp lekne og humoristiske installasjoner, gjort performances og interventions. Hennes arbeid utspiller seg i det offentlige rom, i dialog med publikum. Anna Borrie bor i Spania, og kommer opprinnelig fra New Zealand. Samfunnsengasjement og bærekraft viktig i hennes kunstnerskap.
Begge svarte godt til residensens mål og utlysning: en forsterka kunstnerisk tilstedeværelse i byrommet, en invitasjon til kreativitet og utvikling, men også en bevaring av våre kollektive minner og tradisjoner. Kunstnerne så på hvordan Sortland fremstår i dag og hvordan det kan bli i fremtiden, gjennom ”Nåtidsprosjektet”, ”Traffic in Your Heart” og ”The Sunken House”.
Diana Kolencikova står bak ”The Sunken House”, et konsept som ble utviklet i samarbeid med GAIA Vesterålen. Et hus ved Sortland torg, eid av Solhjørnet eiendom, ble malt og viser det som kan bli havnivået om 150 år. Det kan ligge 4,5 meter høyere enn i dag, og 2,02 meter over dagens gatenivå. Maling ble sponset av XL-BYGG. Kolencikova viser hvordan verden kan bli når oldebarna dine går på skolen. Hun illustrerer også med tekst hva kan vi selv gjøre for å forebygge havstigning.
I sitt andre prosjekt, ”Traffic in Your Heart”, har hun laget 10 ulike postkort av blåbyen. Postkortene viser verken solnedganger, nordlys eller blått hav. Det er en bildeserie av parkeringsplasser med teksten “Sortland, Norway: The most car-friendly city in the world”. Kolencikova snakket om Sortland som «the most car friendly city» på utstillingsåpningen på Kunstnerhuset. Hun framførte en tekst, hvor hun på finurlig vis påpekte hvor stor plass bilene og parkeringsplassene tar i blåbyen, og hva det kan gjøre med trivsel og helse. Utstillingen og kunstvandring i byen var en del av programmet til Sortland jazzfestival. |
”Nåtidsprosjektet” har samlet inn bilder fra Sortland. Motiver fra dagens bybilde er tatt av elever ved Sortland kulturskole. Historiske bilder er samlet inn ved hjelp av historielaget og Sortland museum.
Anna Borrie ønsket å sette i gang en tankeprosess: Hvordan ville innbyggerne at byen skulle se ut i framtiden? Over 50 tilbakemeldinger ble samlet inn fra spesiallagede tittebokser, som ble plassert på samme sted som det historiske motivet på boksen. Man kunne, gjennom et vindu, se samme stedet i dag. Det skapte en visuell bro mellom fortid og nåtid. |
AiRV HADSEL
KUNSTNEROPPHOLD 23. SEPTEMBER - 5. OKTOBER Det kunstneriske arbeidet til Judith Vanistendael (Belgia), Eva Hilhorst (Nederland) og Christian Witternigg (Østerrike) spenner fra koding og teknologi til tegning og journalistikk.
Judith Vanistendael er en anerkjent belgisk tegneseriekunstner, og Eva Hilhorst er en nederlandsk grafisk journalist. De to tegnerne ble kjent med innbyggere på Melbu gjennom tegning, samtaler og besøk i forenings- og næringsliv. Kunstnerne tegnet et portrett mot å få en historie tilbake. På den måten gjorde de seg kjent med lokalsamfunnet og menneskene som bor her. De har tegnet og snakket med lokale innbyggere, asylsøkere, unge og eldre. Mange sterke historier har brent seg inn i de to kunstnerne. Alle historiene skal ikke fortelles videre, men vil prege arbeidet deres. - Vi jobber med prosjekter der møter med mennesker står i sentrum. Vi søkte om å få komme på kunstneropphold i Hadsel fordi et av landets eldste asylmottak ligger her, samtidig som kommunen ligger i en utkant, sa Judith Vanistendael. |
Christian Witternigg har base i Wien. Han jobber med koding og programmering, og er opptatt av hvordan menneskelig interaksjon med data og sensorer skaper visuelle kunstverk. Under pseudonymet “Jupiter Live” har Witternigg opptrådt på gallerier, festivaler og klubber ulike steder i Europa.
- Under Elvelangs 2023 presenterer jeg en installasjon utendørs for første gang. Det blir spennende å se hvordan mitt arbeid vil opptre da, i samspill med natur og mennesker, sa Christian om sin idé. Han holdt også en workshop for elever ved Informasjonsteknologi og medieproduksjon på Hadsel videregående skole. - Jeg ønsket å introdusere dem for min digitale kunst og arbeidsmetode. I tillegg ville jeg vise elevene den kreative siden av koding og hvordan de kan skape kunst ved hjelp av koding, sa han. |
I oktober 2022 var det avsluttende kunstneropphold i Øksnes med Cé Simonis (Belgia), Sébastien Von Melleghem (Belgia) og Kristina Johnsen (No).
De har alle tre jobbet tett på lokal- befolkningen i flere av de fem fiskevær i Øksnes, samlet inspirasjon, og samarbeidet blant annet med kulturskolen og kystlaget. Den anerkjente fotografen Sébastien Von Malleghem og den dyktige skribenten Kristina Johnsen fra Bø har jobbet med historier og fortellinger fra Vesterålen. Van Malleghem, fra Belgia, har vært på trykk i TIME magazine, New York Times og Washington Post. Kristina Renate Johnsen er kjent som forfatter og grunnlegger og driver av magasinet Yderst (2013-2018). Gjennom AiRV var de i Øksnes på to opphold for å lage artikler som skal fremmes til internasjonale mediehus. På den måten er dette en del av et større prosjekt, Yderst Europe. Von Malleghem tok bilder og portretter under oppholdet i samarbeid med Johnsen, som skrev pamfletten ”Omd :”den (af Hav og Storm) voldsomt skubbede og forulempede Ø)” |
Barnebokforfatteren, illustratøren og kunstneren Cé Simonis fra Belgia var også med i Øksnes. Simonis lager vakre, håndlagde små foldebøker i riso-teknikk.
Simonis holdt kurs ved Øksnes kulturskole på Sommarøya, der deltakerne lærte å lage visuelle historier. Også historiene ”Hold Tight” og ”Midnight Sun” er et resultat av oppholdet i Øksnes. Oppholdene ble avsluttet med ”Kunst på Klo”: Boklansering, presentasjon, utstilling, kunstprat og musikk i Øisteins keramikkverksted. Her ble de flotte presentasjonene av AiRV-kunstnerne, god stemning og godt oppmøte til en fabelaktig kveld - og konserten med Din Freundin ble prikken over i-en! |
I samarbeid med Museum Nord arrangerte Nordland Akademi Stumfilmaften med filmen Pan (1922) i Melbu samfunnshus - 100 år etter at denne klassikeren ble filmet på Melbu!
Det var åpent i Melbo Hovedgård før filmen, hvor det var lett servering og musikk. Her spilte Pat Manwaring piano, og man kunne nyte kaffe og kaker i historiske omgivelser. I Hovedgården ble mange av scenene i filmen Pan spilt inn. For hundre år siden bodde familien Frederiksen fremdeles i Hovedgården, og man får i filmen et glimt hvordan livet der var. Deretter ble det filmvisning i Melbu samfunnshus. Iver Denis-Petrie, filmskaper og styremedlem i Nordland Akademi, introduserte PAN med førsnakk. Det var godt besøk på Stumfilmaften, som lot publikum få et blikk inn i filmhistorien, 1800-tallets samfunn, og ikke minst kulturlandskapet i og rundt Melbu anno 1922. |
VEIEN VIDERE
STRATEGISAMLING OG AVTALE MED NORD UNIVERISTET DESEMBER |
I desember pekte to hendelser på tida fremover for vår organisasjon.
Den 5. desember ble det arrangert strategisamling for styret i Nordland Akademi, ledet av Caroline Meier, Egga utvikling. Akademiet er i en prosess der veien videre blir lagt, og som skal munne ut i en strategiplan som vil gjelde for kommende periode. Torsdag 8. desember signerte Hanne Solheim Hansen, rektor ved Nord Universitet, og styreleder i Nordland Akademi, Grete Ellingsen, en avtale som skal styrke samarbeidet mellom organisasjonene. - Dette er en stor dag for Nordland Akademi! Vi har jobbet lenge for å komme i posisjon som en partner med Nord Universitet. Det er veldig viktig for oss å være knyttet til Nord Universitet og fagmiljøene der, sa styreleder Grete Ellingsen. Avtalen vil gjelde i fire år og omfatter intensjon om samarbeid på følgende områder: Biovitenskap og akvakultur, Kunst- og kulturfag, Samfunnsvitenskap, Helsevitenskap og Samfunns- og næringsutvikling i Nordområdene. Nordland Akademi har nå et formelt samarbeid med begge landsdelsuniversitetene, UiT og NORD. |